miercuri, 23 septembrie 2009

Despre telefoane si retele...

Asa cum v-am obisnuit eu pe voi dragi cititori, de fiecare data cand vorbesc despre ceva, imi cam place sa vorbesc si despre originile acelui obiect. De aceasta data (din pacate pentru voi), nu o sa fac abstractie de la subiect, asa ca uitati cum s-a ajuns sa folosim noi astazi telefoane mobile: totul a inceput in anul 1876, cand doi inventatori geniali, pe nume Alexander Graham Bell si Elish Grey au inventat telefonul cu fir (noi in cartile de istorie stim doar de Bell, dar si Grey a lucrat in paralel la un telefon, insa ghinion: Alex a ajuns cu cateva ore mai rapid sa-si patenteze inventia, asta da faza!). In 1880 (doar 4 ani mai tarziu!!!), Nikola Tesla inventeaza radioul (insa, cum ne-am obisnuit noi, descoperirile si inventiile pe care nu le intelegem la vremea respectiva, se uita. Asa se face ca italianul Guglielmo Marconi a primit premiul nobel pentru inventia radioului in 1894--la 14 ani diferenta! Totusi, in anii '40, chiar in anul mortii lui Tesla, un anume institut pe care nu mai stiu cum se numeste, i-a dat lui Nikola drepturile de creator al radioului, dar noi totusi invatam ca Marconi l-a inventat primul...). Telefonul mobil este de fapt un radiou, atat tot ca e mult mai complex decat ala din masina. Functioneaza pe 1664 de canale si pe 2 "lungimi de unda":ascultare si vorbire. Ca sa inchei ideea, o sa va zic ca teritoriul unei retele se imparte in celule hexagonale (de-aia se mai numeste si telefon celular). Atata timp cat ne aflam intr-una din reteaua noastra, putem vorbi (avem semnal, mai tehnic asa). Deci datorita acestor nume mari avem noi astazi acel indispensabil telefon mobil, primul aparand in 1945 si se numea 0G (cam ciudat nume, dar asta e parerea mea moderna).

De ce va scriu acest articol? Simplu: vreau sa particip la concursul asta. Acum ca am clarificat si aceasta problema, o sa va vorbesc despre relatia mea cu aceasta lume a telefoniei mobile.
In lume exista multe marci de telefoane, cum ar fi: Nokia, Samsung, Motorola, Alcatel, HTC, Sony Ericsson, Apple si probabil multe altele, nu asa de cunoscute. Eu am detinut urmatoarele tipuri de telefoane: un Alcatel, un Nokia 1000 si ceva, iar acum un Samsung. Pot sa declar ca sunt mult mai multumit de cel prezent, dar cred ca puteti deduce asta si singuri. Totusi, ca un ignorant, o sa afirm acuma ca eu consider ca cea mai buna marca de telefoane este Nokia, urmata imediat de Sony Ericsson si de Samsung. Nu am avut ocazia de a testa un telefon Nokia modern, dar tot consider seria N superioara celorlalte tipuri de telefoane. Si Sony Ericsson seria W se descurca minunat. Samsung e mai ciudat, dar functioneaza :))
Pana acuma am avut 3 telefoane in 2 ani, deci am o medie de 0,66 telefoane/an. Totusi, nu va lasati pacaliti. Primul l-am pus in mod neintentionat la spalat, al doilea a venit asa rapid sa nu raman fara, iar acuma al treilea o sa ramana ceva timp (as zice cam inca vreo 2-3). In viitor o sa ma adresez retelei de magazine SAY, deoarece au, in general, un staff bine pregatit si (cei mai multi) zambareti, preturi, cred eu, rezonabile si un amplasament bun (pentru mine >:), nu?). Asta m-a determinat ca pe viitor sa-mi cumpar tot ce am nevoie si are legatura cu aceasta lume, de la ei.
Acum urmeaza o problema spinoasa pentru multi: reteaua.
In Romania putem alege intre Orange, Vodafone, Cosmote, Zapp, pe alocuri RDS si cred ca cam atat. Eu consider ca Orange si Vodafone le sunt superioare celorlalte. Am avut Zapp si nu mi-a placut deloc. Preturi chiar ridicate, acoperire slaba, viteze mici la net si lista poate continua. RDS-ul cred ca sunteti toti de acord ca nu e o optiune viabila pentru reteaua de telefonie mobila, iar Cosmote ofera minute nationale la preturi cam mari. Vodafone are mai multa birocratie decat Orange, dar preturile si ofertele sunt in mare parte la fel, asa ca depinde de reteaua in care se afla prietenii, asa imi aleg "operatorul". Nu pot sa ma laud ca nu am avut niciodata probleme cu cei de la magazin. De exemplu, in oferta de internet mobil de la Vodafone nu scrie nimic ca merge la viteze mari doar pana la cativa MB. La fel au "uitat" si cei din magazin, la incheierea contractului, sa-mi zica. Acuma ma enervez bine atunci cand ating limita si astept luna viitoare ca sa revina viteza. Cam atat despre istoricul meu de probleme, iar in ceea ce priveste experientele placute, nu am decat neutre, asa ca imi pare rau :P.
Recunosc ca nu am avut niciodata cartela prepay, doar abonament. Motivul? Minutele se reporteaza, iar eu lasam de obicei minute destule pe luna. Totusi, s-ar putea pe viitor sa ma reprofilez, deoarece le consider mai avantajoase pentru cei care vorbesc mai mult (mai ales ofertele pentru cei intre 14 si 26 de ani).
In ziua de azi, multi avem telefoane care mai de care, super-performante, tot mai subtiri si cu un milion de functii si gadget-uri. Cred ca majoritatea dintre voi nici nu stiu la ce sa foloseasca mare parte dintre functiile aparatului sau. Eu recunosc ca pana acuma nu am scris niciun SMS personal, doar pentru concursuri, nu am folosit niciodata internetul pe mobil si lista mai poate continua. Totusi, am obiceiul de a utiliza functia de MusicPlayer, uneori radioul, calendarul, alarmele (in exces!) si calculatorul. Cam atat. Totusi, eu am un telefon performant care are schimb valutar, cronometru si tot felul de alte minuni, pe care le folosesc o data la o mie de ani. Nu-i asa ca o duc bine? :))

Iata inca o data link-ul catre pagina cu concursul ca sa cititi si voi, poate decideti sa-mi faceti concurenta in blogosfera si sa scrieti si voi un articol.

5 comentarii:

  1. n-ai pentru ce. Premiile sunt chiar tentante :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitări! http://www.gabrielursan.ro/2009/11/castigatorii-concursului-ai-blog-castiga-premii/

    RăspundețiȘtergere
  3. Cum te documentezi atunci cand vrei sa iti alegi un abonament sau o oferta de prepay? Doar de pe site-uri si din reclame?

    Eu iti recomand sa folosesti comparatorul online de abonamente si prepay ale operatorilor de telefonie mobila. Zic la singular comparatorul pentru ca este singurul din Romania.

    Vorbesc de mobime.ro. Practic ce face el este sa-ti gaseasca cele mai bune oferte de pe piata in limita banilor pe care tu ii cheltui pe luna pentru nevoile tale de comunicare. In plus poti sa-ti alegi si cat vorbesti intr-o anume retea.

    P.S Nu inteleg cum de la inceput zici ca folosesti netul pe mobil si depasesti limita de mega, dar la incheiere spui ca nu-l folosesti :O

    RăspundețiȘtergere
  4. @Shume
    Multumesc pentru sfat. Apropo, prima data ma refeream la internetul mobil pentru laptop, iar a doua oara pentru telefonul mobil. Imi pare rau daca nu se intelege bine din context :-?.

    RăspundețiȘtergere

Ai ceva de zis cu privire la articol? Nu te abtine, zi!

(accept critici constructive :D)