miercuri, 21 octombrie 2009

Despre metafizica

Metafizica este definita ca un studiu al realitatii supreme. Dar care este natura realitatii supreme? Este doar materiala? Este non-materiala? Cuvantul „metafizica” are la radacina cuvantul „meta”, care inseamna dincolo si „fizica”, care inseamna lumea fizica. Dar exista oare o realitate dincolo de cea fizica? Multiplele raspunsuri la aceasta intrebare au produs multiple teori metafiziciene.

IDEALISM

Aceasta este viziunea ca singura realitate este lumea ideala. Un binecunoscut adept al acestei vizuni a fost Platon, un filozof din Grecia antica (428-347 a.Ch.). Platon credea ca lumea fizica din jurul nostru nu este reala; este in continua miscare si nu poti niciodata sa zici cu adevarat care e asta cu adevarat. Exista o lume a ideilor care este o lume a adevarului neschimbator si absolut. Asta este realitate pentru Platon. Exista o asemena lume independent de mintea umana? Platon credea ca da si de fiecare data cand venim cu o idee sau vedem ceva cu ochii mintii, ne folosim mintea pentru a concepe ceva in lumea in lumea ideala. Exista si un numar de dovezi al acestei lumi ideale. Conceptele geometriei, precum conceptul unui cerc, care este o linie echidistanta de un punct, este ceva care nu exista in lumea fizica. Toate cercurile fizica, precum rotile, desenele etc. nu sunt perfect rotunde. Totusi, mintea ta are conceptul unui cerc perfect. Cum conceptul nu putea veni din lumea fizica, trebuie sa vine dintr-o lume ideala. O alta dovada este cea a moralitatii perfecte. Ne putem imagina o persoana perfecta din punct de vedere moral, chiar daca stim ca toti oamenii din jurul nostru nu sunt, moral vorbind, perfecti. Deci de unde provine ideea de perfectiune morala? Cum nu din lumea din jurul nostru, trebuie sa fie dintr-o lume ideala. Platonismul a fost o filozofie extrem de influenta de-a lungul secolelor.

DUALISM (conform esoterismului, unde ne aflam noi acuma, locul din care trebuie sa scapam si sa intram in unitate, in armonie cu Dumnezeu)

Dualismul este filozofia ca exista doua feluri de realitati: materiala si nemateriala. Exista o lume fizica, precum si o lume non-fizica sau spirituala. Exista o problema in a arata cum lumea fizica si cea ideala sunt conectate. Sunt obiectele fizice copii imperfecte ale obiectelor ideale?
Conform acestei filozofii, in fiecare persoana exisat un dualism. Acesta este dualismul mintii si a corpului. O expresie comuna vorbeste de „mintea controleaza fapta”, ceea ce afirma acest dualism. O problema apare totusi cand incercam sa explicam cum doua substante pot interactiona. Spre exempu, in filmele despre fantome (care sunt non-fizice), daca o persoana incearca sa loveasca o fantoma, mana lui trece prin fantoma deoarece nu este posibil sa interactionezi cu o asemenea entitate. Asadar, desi viziunea dualistica este afirmata asa de des, exista o problema filozofica serioasa cu ea.

MATERIALISM (darwinism, miscarea raeliana)

Din aceasta privire, doar lumea faptelor este reala. Totusi, ideile si alte lucruri non-fizice sunt pur si simplu miscari ale faptelor fizice sau reactii chimice. Nu exista nicio realitate dincolo de cea fizica.

PROBLEMA RAULUI

Asta este o problema a metafizicii, care a unit ganditori din toate secolele. Este afirmata in felul urmator:
Daca Dumnezeu este atotputernic si fara pata , atunci nu ar trebui sa fie niciun rau in lume.
Dar exista rau in lume.
Asadar, Dumnezeu nu este atotputernic sau fara pata.

Daca cele doua premize sunt adevarate, trebuie sa fie si concluzia adevarata? Unele raspunsuri pentru asta au incercat sa nege prima premiza apeland la vointa noastra libera ca fiind sursa raului. Totusi, asta nu se pune si pentru dezastre naturale si tipuri similare de rau.
Altii au incercat sa nege a doua premiza zicand ca aceste calamitati nu sunt adevarat rele; ele ne construiesc caracterul si ne fac mai puternici.
Altii au acceptat concluzia si afirma existenta unei alte entitati, precum diavolul, care are si el putere in univers.

DUMNEZEU

Exista un numar logic de argumente date pentru existenta lui Dumnezeu. Aceste argumente se bazeaza numai pe logica umana; nu invoca credinta religioasa. Au fost puse la inaintare de filozofi precum Thomas Aquinas (1225-1274) si Saint Anselm (1033-1109) in timpul Evului Mediu, in Europa.
Argumentul Cosmologic:
Daca exista un lant infinit de cauze a universului, atunci nu ar fi niciun univers acuma.
Dar exista un univers acuma.
Asadar, trebuie sa fie o cauza a aparitie universului.

Argumentul Design-ului Inteligent:
-majoritatea organismelor in lume exista pentru un scop
-majoritatea organismelor nu sunt constiente de acest lucru
-trebuie sa existe o fiinta superioare care sa le indrume in scopul lor

Argumentul Ontologic:
-conceptul unei fiinte supreme este al unei fiinte fara cusur
-existenta perfectiunii
-fiinta suprema trebuie sa existe
Toate cele trei argumente de mai sus au fost analizate si au criticat o problema mare. Arata cum logica umana incearca sa afirme conceptul unei fiinte supreme.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de zis cu privire la articol? Nu te abtine, zi!

(accept critici constructive :D)