sâmbătă, 31 octombrie 2009

Poate fi perfectiunea depasita?

Nu stiu cum poate fi articolul asta incadrat la categoria "comice", dar banuiesc ca poate fi privit si din acest punct de vedere (asa, intr-un mod mai "intelectual"). Ca sa nu lungesc povestea, o sa va zic direct ce s-a intamplat: in fiecare sambata trebuie sa aspir. In urma cu doua saptamani, taica-meu mi-a cerut urmatorul lucru:
-Sa aspiri mai bine ca de obicei!
Pana acuma nimic anormal. Totusi, ce se intampla atunci cand tu consideri ca de fiecare data aspiri perfect? Raspunzi asta:
-Nu pot depasi perfectiunea...
Cand te consideri totusi nemultumit de prestatiile anterioare, zici:
-Intotdeauna e loc de mai bine!
Bineinteles, asta nu este valabil unanim, deoarece:
-Totul este relativ, nu?
Conform DEX '98, partea care ma intereseaza la "relativ" se explica in felul urmator:
RELATÍV, -Ă, relativi, -e, adj. 1. Care se referă, se raportează la ceva sau la cineva, care are legătură cu ceva sau cu cineva.
Asta ar veni tradus, in contextul raspunsului meu, cam asa: "Din punctul meu de vedere, modul in care aspir este fara cusur de fiecare data"
Mi s-a raspuns:
-Adevarul nu este relativ!
Fac o pauza de 2 minute, timp in care imi scot aspiratorul si nu stiu de unde, scot urmatoarea fraza pe gura:
-Avand in vedere ca "adevarul" face parte din "tot", iar totul este relativ, rezulta ca "adevarul" este relativ. Totusi, se zice ca adevarul nu e relativ...

Problema de azi: care afirmatie este falsa? "Adevarul nu este relativ" sau "Totul este relativ?"
[eu am ajuns la concluzia ca ma plictisesc acasa...dar asta zis ca o paranteza]
[o alta paranteza: asta e filozofia gainii pe care incerc eu sa o explic aici/teoria chibritului]
Asa. Sa analizam prima propozitie: "Adevarul nu este relativ"
Adevarul, daca este chiar adevarul si nu e partajat, reprezinta perfectiunea absoluta. Totusi, biserica catolica detine adevarul, cea ortodoxa detine adevarul, religia iudaica il detine, cea islamica mai are si ea un adevar absolut...din punctul de vedere al fiecaruia, ceea ce el stie este adevarul (mai putin la Boc, care desi are o lucrare de doctorat intitulata "De ce e mai bine ca o tara sa aiba un parlament bicameral", el propune sa schimbam pe sistem unicameral, pentru ca, zice el, e mai bine...oare nu i-au revocat inca titlul de "doctor"?). In ciuda acestei multitudini de "adevaruri", numai unul poate fi cel adevarat. Avand in vedere ca un adevar infailibil nu poate fi interpretat si/sau detronat in ochii oricui, nimeni nu mai detine astazi adevarul...asa ca in ciuda faptului ca fiecare crede ca il detine, niciunul nu o face de fapt. Asta demonstreaza clar ca adevarul tine si nu tine de cel care-l priveste, deoarece un adevar fals e interpretat intr-o mie de feluri, iar unul infailibill/adevarat ramane peste veacuri...
Sa vedem ce 'a iesi dintr-a doua: "Totul este relativ".
Tot este o notiune care defineste atat notiunile materiale, cat si cele abstracte/non-materiale (sentimente, Dumnezeu, adevar...). Din asta rezulta ca fiecare lucru este privit diferit, in functie de credintele, trairile, parerile personale ale fiecaruia. Cele mai bune exemple sunt dragostea (unul zice ca e cel mai frumos sentiment, altul afirma ca este cel mai mare blestem) si sinuciderea (unii zic ca este o prostie, altii ca este ultima resursa si o dovada de curaj). Totusi, afirmatia "Ana are mere." este un adevar. E clar ce vrea sa zica si nu pot nici sa citesc printre randuri. Oare la fel este si cu adevarul "Ziarul de astazi este interesant"? Nu, deoarece multi vor vedea si articolul asta foarte interesant, in timp ce altii o sa-l priveasca ca si o prostie...totusi, ramane un adevar, cel putin pentru mine, nu? Daca cineva nu considera ziarul de azi interesant, e pentru ca cunoaste acele informatii si i s-au parut interesante in momentul in care le-a aflat. Poate chiar nu l-au interesat acele informatii nici atunci, deci adevarul meu "atunci era interesant si pentru el, deoarece orice informatie noua este interesanta" pica...dar este totusi un adevar si este si relativ!

Cazuri ipotetice/Concluzia:
I.Lumea spirituala este de nepatruns pentru marea mare a majoritatii de oameni. Eu sunt de parere (dupa un studiu pe X persoane sau dupa remarci proprii) ca aceasta majoritate care nu patrunde in aceas lume, decat dupa moarte, este de 99,9990%. Asta este adevarul pentru mine. Cineva care stie sigur (ex: o entitate aflata acolo) ma contrazice, stiind sigur ca procentul este de 99,9999% (exemplu ipotetic doar). Acesta reprezinta adevarul absolut, infaiblibil, 100% sigur si de netagaduit! Nu poate fi interpretat, deci am demonstrat ca acest adevar nu este relativ.
II.Eu invat o limba straina. Dupa ce adun niste cunostinte despre acea limba, ma mut provizoriu in tara care o vorbeste si imi fac un prieten bun, care s-a mutat si el din strainatate, dar din obligatie (ex: aici si-a gasit de munca, aici a primit casa, a fost exilat si aici si-a gasit azil politic etc.) si nu vrea sa invete limba, dar n-are ce face. Intr-o zi imi cumpar un dictionar. Eu voind sa invat aceas limba, sunt foarte entuziasmat. Ii prezint si lui aceasta carticica si ma astept ca si el sa fie la fel de bucuros ca si mine. Asta nu se intampla, deoarece el nu vrea sa invete limba: ii ajunge cat prinde si cauta cate un cuvant-doua de care are nevoie, cand are nevoie...Adevarul pentru mine e ca sunt fericit de noua achizitie, adevarul pentru el e ca ar fi preferat sa nu-l bat la cap cu ceva ce pe mine ma face fericit, pe el il "dezgusta". In acest caz am demonstrat clar cum un adevar poate fi relativ, in functie de trairile si motivele aparitiei acelui adevar, pentru fiecare persoana in parte.

Bun, in concluzie: am aflat ca am avut dreptate cand am zis ca aspir perfect de bine, deoarece pentru mine e suficient cum si cat o fac. Pentru altcineva, standardele se schimba, deci va considera ca el detine adevarul, anume faptul ca nu e perfect...deci eu am avut dreptate in "cearta" de acum 2 saptamani, ce s-o mai lungesc atata? :P
O zi buna in continuare, sper ca v-a placut articolul! :))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de zis cu privire la articol? Nu te abtine, zi!

(accept critici constructive :D)